нетрадиційні уроки з біології

Інтелектуальна гра «Найрозумніший біолог»
Формувати внутрішню потребу берегти та примножувати багатство природи –
це пріоритетне завдання школи. Незалежно від того, ким стануть учні після закінчення школи, вони повинні зберегти та пронести через усе життя бережливе ставлення до природи. А це неможливо зробити, не озброївшись спеціальними
знаннями, вміннями, навичками, не побачивши природу як єдину цілісну систему,
середовище життя людини, джерело існування.

Інтелектуальна гра «Найрозумніший біолог»


Ведучий Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні ми проведемо інтелектуальну гру    «Найрозумніший біолог ». Ми сподіваємося, що тут зібралися небайдужі до нашого справжнього скарбу - природи. Тут зібралися ті, хто добре розуміє:
 Земля- наш спільний дім, й іншого немає й бути не може. За вікном - найкраща пора року, повітря напоєне п'янким ароматом пробудження, першого цвітіння. З'явилися чудові квіти проліски. Звисають сережки ліщини, а хмарки пилку здіймаються від найлегшого подиху вітру — це цвітуть тополя, вільха, береза, в'яз, берест. Над сріблястими «котиками» верби гудуть бджоли. Дійсно, прекрасна природа під час її весняного пробудження. Скільки радості вона може дарувати людині! Але ми, люди, повинні не тільки користуватися тими благами, які приносить нам у дар природа. Найголовніше для всіх людей - зберегти Землю, наш спільний дім. Адже лише бережливе ставлення до природи може зберегти її для нас і майбутніх поколінь. А щоб зберегти природу, потрібно знати й любити її.
   Отже , розпочинаємо нашу гру. Беруть участь 3 команди з учнів 9-11 класів.
          За грою буде уважно стежити та об'єктивно оцінювати відповіді
           «експертна комісія»

ГЕЙМ 1.«ДАЛІ-ДАЛІ»
За 5 хвилин кожна команда повинна дати як­найбільше правильних відповідей.
Питання для першої команди
1.Хто із тварин може підняти вантаж масою втри­чі більше за масу свого тіла?(Мураха)
2.Хто швидше махає крилами — джміль або ко­мар? (Комар)
3.Що буде із бджолою після того, як вона вжа­лить людину? (Загине)
4.Як називається американський вид павука, в якого після спарювання самка з'їдає самця? (Чорна вдова — каракурт)
5.Яка тварина зовсім не п'є води? (Коала)
6.Де відкладають ікру річкові вугри? (В Атлан­тичному океані, у Саргасовому морі)
7.Який птах має найбільшу кількість пір'я? (Лебідь)
8.Яка морська тварина має найбільший інтелект? (Дельфін)
9.Який найбільший плазун живе на Землі сьогод­ні? (Крокодил)

10.Чи існує такий м'яз, який кріпиться лише з од­ного боку? (Язик)
11.Як називається плід у картоплі? (Ягода)
12.Який хлібний злак росте у воді? (Рис)
13.Найпростіший збільшувальний прилад. (Лупа)
14.Чемпіон серед тварин зі стрибків у довжину? (Кенгуру)
15.Якої пряжі немає в продажу? (Павутини)

Питання для другої команди
1Як називається личинка жаби ?(пуголовок)
2.Тварини, в яких температура тіла залежить від температури навколишнього середовища? (Зем­новодні й плазуни)
3.Що є в птахів і чого немає в інших тварин? (Пір'я)
4.Як називається процес розвитку з перетворен­ням? (Метаморфоз)
5.Шар клітин, за рахунок якого відбувається стовщення деревини? (Камбій)
6.Процес утворення на світлі органічних речовин з неорганічних? (Фотосинтез)
7.Назвіть найдовшу рослину. (Ліана)
8.Ведмідь, який харчується листям евкаліпту. (Коала)
9.  Чим зовні покрита коронка зуба  (емаллю)
10.Територія, на якій здебільшого росте багато де­рев. (Ліс)
11.Найвище дерево на Землі. (Евкаліпт)
12.Жук – переселенець із Північної Америки  (Колорадський)
13.Як називають листок, що складається з черешка й однієї листкової пластинки (Простий )
14.Коли температура голуба нижче — узимку чи влітку? (Однакова)
15.Скільки потрібно років для відновлення 1 см родючого шару ґрунту? (150-200 років)
Питання для третьої команди
1.Які птахи несуть найбільші яйця? (Страуси)
2.Перша тварина, яка побувала в космосі, (Собака Лайка)
3.Які рослини не містять хлорофілу? (Гриби)
4.Органоїди клітини, що синтезують білки, (Рибосоми)
5.Чим живиться рослина росичка? (Комахами)
6.Запліднена яйцеклітина. (Зигота)
7.Безперервний і необоротний процес історичного розвитку. (Еволюція)
8.Наука, що вивчає тварин. (Зоологія)

10. Носій спадкової інформації. (Ген)
11.Чемпіон серед тварин по стрибках у довжину. (Кенгуру)
12.Якого кольору квітка папороті? (Папороть не цвіте)
13.Найбільша артерія. (Аорта)
14.Як називаються фази процесу фотосинтезу? (Темпова та світлова)
15.Властивість організмів набувати нових ознак, відмінних від інших організмів певного виду (Мінливість)
ГЕЙМ 2. «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ»
Члени команд по черзі дістають фішки з номе­рами, які відповідають номерам питань. За кожну правильну відповідь команди одержують по 2 бали, за неповну відповідь - 1 бал. Якщо в команди немає версії відповіді, питання передається команді супер­ниці, якій зараховують 2 бали за правильну відповідь.
Питання
1.Назвіть «найнімішу» тварину. (Жираф)
2.Картина, на якій зображена природа. (Пейзаж)
3.Птах, який може нерухомо висіти в повітрі й лі­тати у зворотному напрямку — хвостом уперед. (Колібрі)
4.Яку рослину нашої місцевості називають жи­вим компасом? (Пижмо)
5.Чому навесні шпаки й галки сідають на коней, корів, овець? (Птахи вискубують із тварин вовну для будівлі своїх гнізд)
6.Ніхто її не лякає, а вона все тремтить. (Осика)
7.Яку рослину називають травою від 99 хвороб? (Звіробій)
        Чому проросле зерно пшениці солодке на смак? (Під дією води й ферментів під час проростан­ня крохмаль перетворюється
8.Лазячі та кучеряві рослини. (Ліани)
9.Найбільша тварина на Землі. (Синій кит)
10.Найширша частина травного тракту. (Шлунок)
11.Перекладіть з латини українською словосполучення Ното заріепз. (Людина розумна)
12.Прозора частина клітини, в якій містяться органоїди. (Цитоплазма)
ГЕЙМ 3. «ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ»
1 бал одержує та команда, яка відповість першою й правильно.

1.Яку назву від органа людини має частина ко­рабля? (Ніс)
2.Як називається група квіток, розташованих у певному порядку? (Суцвіття)
3.Як називається стебло злаків? (Соломина)
4.Запилення рослин, здійснюване людиною, (Штучне)
5.Як називаються зелені пластиди? (Хлоропласти)
6.Якого кольору квітка папороті? (У папороті не­має квіток)
7.Найвища трава називається... (Бамбук)
8.Як називається водорість, яка містить багато іоду? (Морська капуста — ламінарія)
9.У якого птаха найбільше яйце? (Страус)

10.Як називався великий острів, що був затопле­ний океаном? (Атлантида)
11.Що їсть узимку жаба? (Нічого, вона спить)
12.Скажіть французькою мовою: «Красиво складе­ний пучок квітів». (Букет)
13.Кров зсідається з допомогою... (Тромбоцитів)
14.У яких органах рослини відбувається процес фотосинтезу? (У хлоропластах)
15.У стані страху очі звужуються або розширю­ються? (Розширюються)
16.скільки пар ребер у людини? (12)
17.Які форми розмноження організмів вам відомі? (Статеве й нестатеве)
18.Із чого складається лишайник? (Із гриба й водо­рості)
 Гейм 4 «Чорна скринька»

1.У «чорній скриньці» лежить гілка рослини з неїстівним листям. Ця рослина була присвя­чена богу науки й мистецтва Аполлону. Нею нагороджують художників, артистів і вчених на знак визнання їхніх творчих успіхів. Саме звідси походить слово «лауреат». (Лавр)
2.Гілка якої рослини навчилася економити во­ду? (Сосна)
3.У «чорній скриньці» лежать ласощі, що дозріва­ють на добре відомій рослині. Його батьківщи­на — Мексика. 1874 р. академік Сєвергін у книзі «Царство произрастений» писав: «Цю рослину вважають здатною зцілювати рани. Найбільше насіння вживають у їжу папуги; з нього отриму­ють олію; пересмажене має запах кави». Що ж за ласощі лежать у скриньці? (Насіння соняшника)
    4.У «чорній скриньці» лежить талісман, який носили на грудях середньовічні лицарі. Йому приписували чарівну властивість: нібито він здатний охороняти воїна від стріл і ударів мечів. Філософи давнини, розрізаючи цей за­гадковий об'єкт впоперек, пояснювали своїм учням будову Всесвіту. За всіх часів і в усіх народів йому приписували лікувальні власти­вості, а в середньовіччя стверджували, що на­віть його запах оберігає від захворювання. Що лежить у «чорній скриньці» (Цибулина)
  5. у «чорній скриньці» лежить другий хліб України (картопля)
   6. У «чорній скриньці» лежить голова, що має зуби й бороду (часник)
   7. Тисячі років людина захоплюється, милується й насолоджується цією речовиною. У сиву дав­нину говорили: «Вона — одне з начал усього, що є на Землі». У часи Середньовіччя вважали, що вона — проста речовина, єдина й непо­дільна. Але А. Лавуазьє довів, що вона склада­ється з двох елементів і утворюється внаслідок хімічної реакції.
Властивості цієї речовини визначають власти­вості розчинів, стверджував Д.Менделєєв. Про неї багато що відомо, але вона все ще за­лишається найзагадковішою... Що знаходиться в «чорному ящику» (вода)

8       Смак цієї приправи є унікальним, його немає жодна інша речовина. У всіх народів вона є символом гостинності. У тілі людини міститься понад 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові. Розсипати її, за давнім
повір'ям, — погана прикмета.
На відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» в трапезній монастиря Санта Марія делле Граціє в Мілані один з апостолів, Юда Іскаріот, незграбним порухом руки перекидає... Що перекинув Юда і яка речовина там місти­лася?   (Сіль)


            Гейм п’ятий
Конкурс капітанів (пантоміма)
1.Я вчора в парку сів на їжака.
2.В озері болото було нижче пояса.
3.Я у лісі зустрів вовка

Гейм 6.  «Продовж думку»:
1.Людину, яка часто змінює свої погляди залеж­но від ситуації, називають... (Хамелеоном)
2.Людина, яка знайде вихід із будь-якої ситуа­ції, використовуючи різні хитрощі. (Лисиця)
3.Про людину  яка в будь-якій ситуації не за­лишить ближнього в біді, завжди допоможе, говорять: вірний,.. (Як собака)
4.Людину, яка не може тримати язика за зуба­ми, називають... (Сорокою)
5.Коли люди кохають одне одного все життя й залишаються вірними й відданими, про таке почуття говорять... (Лебедина вірність)
6.Про людину, яка швидко і вправно рухається, виконує будь-яку роботу, говорять... (Жвавий як миша)

   Гейм 7.
    Риб’ячі  курйози
   1 Риби- міста України (Короп, Судак)
   2Риби – місто Росії (Калуга)
   3Риба – річка (Амур)
   4Риба – числівник(кілька)
   5 Риба –недопалок(Бичок)
    6.Риба – молодняк ВРХ(Бичок)
    7Риба – булочка (Сайка)
    8 Риба – прилад астрономії(Телескоп)
    9Риба – частина дерева (тріска)
   10 Риба – неправдива звістка (Плітка)
Ведучий. Поки команди працюють, чи може хто-небудь із присутніх розповісти, яким тваринам, де й чому поставлено пам'ятники?
         (Пам'ятники поставлено собакам: у Пари­жі — сенбернару, який урятував під час сніжних заметів у Альпах 41 людину; у Берліні — собаці-провіднику сліпих; у Нью-Йорку — ватажку за­пряжки Балту який доставив під час епідемії протидифтерійну сироватку до занесеного снігом селища на Алясці; у Петербурзі — собаці, «який слугує науці»; у Токіо ~~ запряжці їздових собак, залишених експедицією на зимівлю в Антаркти­ді; у Борго Сан-Лоренцо в Італії — псу Вірному, який 14 років щовечора ходив на автобусну зу­пинку зустрічати свого хазяїна, вбитого під час війни. У Римі споруджено бронзовий пам'ятник в'ючному віслюку, тварині-трудівниці, яка само­віддано ділить з італійським селянином усі тяго­ти його повсякденного життя


     Гейм 8
Перекладіть грецькою «спільне життя», «несправжня нога», «нахлібник»,
«гнила їжа», «кігтик-ріг»    (симбіоз, псевдоподія, паразит, сапротроф, хеліцери)

    Гейм 9
Конкурс «Крокодил»
(Триває 2 хв)
На картці написано по 5 слів. Ка­пітану потрібно описати або зобрази­ти тварину, не називаючи її. А члени команди повинні відгадати, що це за тварина, за 1 хв.
Список тварин для першої команди
Змія. Черепаха. Півень. їжак. Кенгуру.

Список тварин для другої команди
Лисиця. Жаба. Корова. Слон. Жирафа.
Список тварин для третьої команди
      Мавпа. Курка. Заєць.Верблюд. Крокодил.
Ведучий. Нашу сьогоднішню гру хочу завершити такими словами:
В природі все буденне,і святкове,
І дивне, і незвичне,і просте,
Є зміст в листку,
Є зміст в пташиній мові,
В усьому; що зів'яло і цвіте.
Все загадкове, потаємне, зриме
Нашіптує мені: люби, живи!
І грає вітер синіми очима
На променях зеленої трави.
І чую я, як в серці зріє слово,
І папороть надій моїх...
В природі все буденне і святкове,
А може, просто кажучи,святе!
Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у життя,
Дзвони у дзвони, кричи людям,
Бо більше не буде вороття.
      Віддай забуту свіжість
    травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам синє     небо,
І дощ крізь сито проціди.
Хай оживе вода Дніпрова,
Правічні височать дуби,
І хай полин, трава-чорнобиль,
Не стане іменем біди.
Хай шурхотить прозора хвиля,
І золотиться чистий пляж,
І щоб не дихав так натужно
Наш океан у латках плям.

Тема. Клас Дводольні. Родина Розоцвіті.
Мета:ознайомити учнів з характерними ознаками рослин родини Розоцвітих
продовжувати формувати уміння розпізнавати квіткові рослини і виявляти ознаки родини за зовнішньою будовою рослин,удосконалювати вміння і навички роботи з додатковими джерелами інформації гербарієм,роздавальним матеріалом.
Розвивати логічне мислення
Виховувати уважність, самостійність,відроджувати давні традиції нашого народу, здійснювати екологічне виховання.
Основні поняття та терміни : родина Розових
Обладнання: таблиця Родина Розових, муляжі плодів плодових культур, модель квітки вишні, гербарії рослин родини Розоцвітих.
Тип уроку; засвоєння нових знань.
Девіз уроку:
Люби природу не як символ душі твоєї,
Люби природу не для себе, люби для неї,
Вона не тільки тема вірша або картини –
В ній є висоти незміримі й святі глибини.
У неї душа могутня, порив є в неї,
Що більше над усе душі твоєї.
Вона - це мати ,будь же сином, а не естетом,
І станеш ти - не папіряним - живим поетом
                                       Хід уроку
І  Організаційний момент.
Створення психологічного настрою.
Давньогрецька мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового.» Тож давайте посміхнемося один одному, і вперед, до нових знань. Отже, розпочинаємо наш урок.
II  Актуалізація опорних знань учнів
Графічний біологічний диктант.
1          На            коренях рослин родини Бобових поселяються бульбочкові бактерії
2      Суцвіття у рослин родини бобових китиця або головка.
3.   Плід рослин з родини Бобових стручок.
4.     Горох посівний, акація біла, квасоля звичайна - рослина родина Бобових.
5         Айстра,            соняшник - представники айстрових.
6     Плід соняшника, кульбаби,ромашки - сім’янка
7       Лікарські рослини з родини Айстрових: кульбаба лікарська,ромашка аптечна, мати -й - мачуха.
л - так, - ні
III   Мотивація навчальної діяльності
Кожна з рослин - то є живе, вона є часткою природи.
Ти бережи її, шануй, не завдавай даремно шкоди.
Подумай над питанням цим простим,
Що я залишу усім тим,
Хто буде після нас тут жити,-
Пустелю чи чудесні квіти,
Чим будуть милуватись і радіти?

IY  Вивчення нового матеріалу
Представників родини Розоцвіті
Налічується до трьох тисяч у світі.
Вони - у кожнім квітнику,саду, городі,
Ми дякуємо за їх красу природі.
Про Розові чимало можна розказати,
Давайте з них букет складати:
Черемха, терен, вишня і малина,
Айва, суниця, груша і шипшина.
Тут яблуня, черешня і ожина,
Перстач, мигдаль, троянда,горобина,
їх квіти — це солодкі аромати,
Будову зараз будемо вивчати.
Оцвітина подвійна у квіток.
                           Віночок в складі має по п'ять пелюсток
Тичинок, маточок тут більше десяти,
Щоб знати точно — можеш перерахувати ти.
Буває так, що маточка одна.
У квітки вишні, сливи, абрикоса є вона.
У Розових букети — китиці, щитки,розкішні зонтики,
Але й поодинокі є квітки.
Плоди у них — це яблуко, кістянка,
                           Трапляються горішки та сім’янка.
Значущість цих рослин нам важко оцінити.
Компоти, джеми і повидло можна з їх плодів варити.
€ види лікарські й декоративні,
Вони красиві, цінні та поживні.
Учні замальовують в зошитах схему будови квітки і записують її формулу
На наступному етапі уроку уточнюється поняття «родина розоцвітих», додаткові відомості про шипшину, як дикого родича садових троянд, про самі троянди і їх красу.
Учитель: Скільки натхненних віршів склали поети про троянду. Скільки, легенд пов'язано з цією прекрасною квіткою! Перси, наприклад, створили національний епос «Книга про троянди». Кожний народ, кожна країна віддала належне красі і чарівності троянди. В Римі її вважали символом хоробрості, нею нагороджували за мужність; жителі Риму прикрашали свої садиби трояндами, створювали розарії. Скринька народної мудрості (учнем заздалегідь підготовлена інформація) Цікава і складна історія розведення цих квітів. Уперше їх стали культивувати в країнах Близького Сходу. З Ірану і Малої Азії троянди проникли до Греції, а звідти — до Єгипту і Риму, а у VIII столітті — до Парижу. Звідси троянди поширились по всіх європейських країнах, і сьогодні ця чудова квітка приваблює людину своєю неповторною красою. Тепер налічується понад 3000 сортів троянд із різними кольорами і їх відтінками — від ніжно-рожевого до оксамитово-чорного. Але це ще не єдина перевага троянди. Вона широко застосовується в практичному житті людини. Троянду використовують для виготовлення ефірної олії, парфумів, вітамінів, дубильного екстракту, барвників та ін. Тепер із запашної дамаської троянди виготовляють цілющу трояндову олію, яка йде на виготовлення ліків. Один грам цього продукту на світовому ринку коштує два грами золоте. А щоб добути 1 грам трояндової олії, треба переробити ЗО кілограмів пелюсток троянд У колекції Нікітського ботанічного саду налічується близько 90 сортів лише витких троянд.
Шипшина ще ширше використовується в медицині, ніж троянда. Із неї
роблять препарати, що лікують запалення печінки і жовчного міхура. Настій
із самої шкірочки плодів шипшини рекомендується вживати при запаленнях
сечового міхура, каменях і піску в нирках. При цьому шипшина не тільки
допомагає розсмоктувати камені, а й добре діє, як знеболюючий засіб.
Профілактично рекомендується пити шипшинові напої весною,коли
відчувається нестача вітамінів. Напар із шипшинового листя заспокоює біль у шлунку.
Існує в народі легенда про троянду й шипшину...
„Якось розгнівалась Троянда на Шипшину, звинуватила ЇЇ в тому» що вона їй сонце затуляє. Подумала Шипшина, поглянула навкруги і побачила, що тінь від  неї справді падає на Троянду
-      Знаєте що, сестро! Ходімо до матінки Покрови. Розповімо їй нашу біду і попросимо, щоб вона нас розсадила. Богиня наша добра. Вона допоможе нам.
І став рід розових перед зелені очі богині рослинності Покрови. І мовила невеличка блідорожева троянда:
-      Паніматко наша! Ми прийшли не скаржитися тобі, а просити тебе — або нас пересадити від неї, або її від нас: сонце нам затуляє своїм зростом. Поглянь на мене, яка я немічна.
Але Покрова не поспішала. Вона пригладила ялинові коси, поправила на собі вербовий одяг, уважно подивилася на Шипшину Й мовила:
-  Послухаймо, діти,й Шипшину!
-   Горе, матінко, їхніми устами мовить. Добре мені з ними, з моїми сестрами. Я все гадала, що своїм дужим тілом холодний північний вітер до них не пускаю, і зовсім забула, що Й сонце також затуляю. Відсади мене від них. Коли сонця вдосталь нап'ються, то дужими стануть. А я віддалік собі стану і любитиму їх у розмаю, бо вроди своєї не маю.
- Гарно говориш, дочко, розумно й без зла. Покрию тобою вільні місця біля дороги, в ярку над струмочком, на узліссі посаджу. Хто у мої володіння не йтиме, той тебе зустріне. Вроди, кажеш своєї не маєш. — І Покрова знову замислилась. Стало тихо-тихо: все, що росло навкруг, хотіло почути, якою красою наділить богиня добру і розумну Шипшину.
-  Ось яку красу віддам тобі, доню, — весело мовила Покрова. —
Прикрашу твоє колюче тіло червоними ягодами. Ти будеш не тільки красивою, а й корисною. Будеш завжди щедрою і доброю для людей. А колючки хай залишаються з тобою. Краса не повинна бути м'якою.
Поклонилися квіти Покрові. Й Троянди повернулися на старе місце, а Шипшина — на узлісся, в яри та чагарі, в придорожні рови й навіть попід паркани. І нині її можна побачити скрізь на Україні. Славна і улюблена в народі ця колюча лікарка.
Рефлексія «Водоспад»
Уявіть собі, що ви стоїте під водоспадом, навкруги різноманітні рози. Вода омиває вас суцільним потоком з усіх боків, і ви ніби перебуваєте під водяним захисним ковпаком.
Клас ділиться на чотири групи.
Першій групі
Визначити дикорослі розоцвіті (шипшина собача, гравілат міський, черемха звичайна, приворотень, суниця лісова)
Другій групі
(Лікарські рослини. Ознайомлення з лікувальними властивостями
шипшини звичайної, горобини звичайної, малини звичайної, глоду криваво - червоного,терню)
Третій групі
Вписати у клітинки назви плодово-ягідних рослин



с
л

в
а



о
ж

н
а



а
л

ч
а


с
У
н
и
ц
і
п
0
л
У
н
ц
і
г
0
р
0
б

н
а

Які ще плодово-ягідні рослини з родини Розоцвітих  ви можете назвати ? Четвертій групі
(Розглянути декоративні розоцвіті троянди, спірея)
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Відгадай загадки..
Низький та колючий, солодкий та не пекучий, ягоду зірвеш - руку обдереш.
(терен)
Стоїть пані у лісочку, має червону сорочку, хто не йде той поклониться (суниця)
Весною повисне - все літо кисле, а солодким стало - на землю впало.
(Яблуко).
Кругле і гладеньке, червоне й солоденьке; їв - плювався, щасливим зостався.
(Вишня).
На одязі синьому розстелився іній;
Сонце припікає, іній не зникає.
(Слива).
Всі радіють свіжій ягоді ведмежій;
Сушать її про запас,
Бо лікує вона нас.
(Малина).
Завдання:
Випишіть номери груп рослин родини Розоцвітих, проти них запишіть номери рослин.
І. Харчові                  II. Декоративні.                 III.Лікарські
I.  Шипшина собача. 2. Яблуня домашня. 3. Малина звичайна. 4. Груша звичайна. 5. Гравілат міський. 6. Суниця лісова. 7. Глід криваво - червоний. 8. Таволга верболиста. 9. Слива домашня. 10. Вишня звичайна. 11. Лавровишня лікарська.
Домашнє завдання : Вивчити родину Розоцвіті, скласти вірш про рослину з родини
           






































Немає коментарів:

Дописати коментар